Vil du vite mer om flyttevask i Trondheim? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om prisfaktorer, hvilke vaskefirma som finnes i Trondheim, hvordan du best unngår svart arbeid og mye mer. Vil du være sikker på at du velger et godt og seriøst vaskebyrå? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
I Trondheim koster flyttevask av en leilighet på omtrent 70 kvadratmeter rundt 5.000 til 6.500 kroner. Her er det imidlertid store prisvariasjoner. Selv om antallet kvadratmeter er viktigst for hvilken pris du ender opp med, er det også en rekke andre faktorer som kan påvirke prisen. Ting som husdyrhold, hvor du bor og hvor mange bad du har, kan øke prisen på flyttevasken. I tillegg til dette er det store forskjeller mellom bedrifter.
Flyttevask skjer gjerne midt i en travel og stressende flytteprosess, og er noe mange setter pris på å slippe. Ved å overlate vasken til profesjonelle kan man bruke dagen til annet flyttearbeid, eller rett og slett til å ta en hvil. Profesjonell flyttevask er en vasketjeneste med en bestemt hensikt, og det er å få vasken godkjent ved overtakelse. Kravet til ren leilighet gjelder for de som avslutter en leiekontrakt så vel som for de som selger boligen sin. Dersom vasken er utilstrekkelig, må man vaske selv eller leve med å betale erstatning til kjøper eller utleier. Da er det ekstra gunstig med vaskebyrå som stiller med fornøydgaranti. Da kommer vaskebyrået tilbake og retter opp i vasken dersom den viser seg å være mangelfull.
En viktig grunn til at det er stor prisvariasjon mellom renholdsbedrifter er at bransjen er preget av svart arbeid. Aktører som hverken betaler minstelønn, feriepenger eller pensjon, for ikke å nevne skatter og avgifter, kan tilby helt andre priser enn redelige aktører. Dersom en pris virker for god til å være sann, er den mest sannsynlig det. I denne guiden finner du ut hvordan du utfører en bakgrunnssjekk og verifiserer at renholdsbedriften opererer lovlig, samt tips om noen gode og seriøse bedrifter som tilbyr flyttevask i Trondheim.
Flyttevasken er et lovfestet krav, og ikke til å komme bort fra. Å gjennomføre en utilstrekkelig flyttevask kan koste deg dyrt. Det kan imidlertid være tilfeller hvor flyttevasken ikke er nødvendig, eller hvertfall ikke en grundig flyttevask. Det kan være at kjøper har planer om totalrenovering og derfor ikke er så opptatt av vasken. Det er lurt å ha god kontakt med selger slik at forventninger er avklart fra tidlig av.
Utenom tilfeller der du kan slippe unna med en mindre vask, skal absolutt alt rengjøres og ryddes. Oppkjørselen skal feies, lister skal vaskes, sluk skal renses og boder skal ryddes og kostes. Det kan godt være at du kommer til å vaske steder du aldri har vasket før.
Under følger en sjekkliste over alt som skal vaskes under en flyttevask. Denne er omfattende og visse oppgaver vil ikke være aktuelle for enkelte - alle har tross alt ikke ildsted, garasje eller terrasse. Du får derfor tilpasse den etter din bolig.
Sjekkliste for flyttevask
Når du kjøper tjenesten flyttevask, skal i utgangspunktet alt dette utføres. Det er imidlertid variasjoner på akkurat hva som er inkludert i standardpakken, hva som utgjør tilleggstjenester og hva enkelte bedrifter ikke gjør i det hele tatt. Rydding av utearealet er for eksempel sjelden inkludert, men utføres av noen vaskebyrå ved forespørsel. Vaskeoppgaver som innvendig vask av hvitevarer defineres som tilleggstjenester av flere bedrifter, og er noe du må be om i tillegg til standardpakken. Det kan være at slike tilleggstjenester fører til prisøkning.
Vaskeoppgaver som kan tilsvare tilleggstjenester:
Flere bedrifter utfører også alle oppgavene som trengs uten at noen tilsvarer tilleggstjenester. Det er viktig å se på forskjeller mellom ulike aktører slik at du kan se senere pristilbud i kontekst. Det vil være mindre og større forskjeller mellom bedrifter, men de fleste utfører en komplett vask etter man har presisert hva som må gjøres. Dersom du hyrer inn vaskehjelp til flyttevasken, burde det i utgangspunktet ikke være behov for at du vasker selv. Uteområdet er imidlertid noe du burde være forberedt på å ta deg av selv, ettersom det er mange som kun forholder seg til selve boligen under flyttevasken.
Det kan som sagt være en anselig forskjell mellom ulike renholdsbedrifter, hva angår både pris og tjenester. Det er dermed helt nødvendig å hente inn tilbud fra flere renholdere. Selv om du setter deg skikkelig inn i tjenestene og bakgrunnen til én bedrift, vil du vite lite om hvorvidt prisen er fornuftig eller rimelig, med mindre du har noe å sammenligne med. Du får ikke nøyaktig pris før du ber om tilbud, og mange bedrifter legger ikke engang ut prisanslag på nett. Du får med andre ord ikke oversikt over det generelle prisnivået før du ber om tilbud fra flere aktører. Tilbud er som oftest uforpliktende og gratis, og mange bedrifter kommer også på gratis befaring først. Dersom dette er mulig, er det best.
Samtidig som du burde få tilbud fra flere bedrifter, kan for mange bli uoversiktlig. Du burde likevel få minst tre. Når du får tilbud, pass på at vasken tilbudt dekker ditt fulle behov, at alt av tilleggstjenester er inkludert og at du får full pris med moms. Deretter kan du sammenligne priser og tjenester, og se hvilken bedrift er best for deg og dine behov. Husk at veldig lave priser sjelden indikerer høy kvalitet, og kan, i renholdsbransjen, antyde at det er svart arbeid på ferde.
Noe som er særlig gunstig når det kommer til profesjonell flyttevask er at bedriften tilbyr en såkalt fornøyd- eller kvalitetsgaranti. Dersom bedriften tilbyr dette, noe som mange seriøse bedrifter gjør, betyr det at de kommer tilbake og utbedrer vasken dersom den ikke var tilstrekkelig. For mange gjelder denne garantien både for selger og kjøper, hvilket vil si at dersom enten selger eller kjøper er misfornøyd, kommer vaskebyrået tilbake og retter opp. Med denne garantien kan du slappe av mens vaskebyrået tar seg av eventuelle komplikasjoner, og vite med sikkerhet at vasken er, eller blir, god nok.
Kravet om flyttevask finner sitt hjemmel i avhendingslova, som er knyttet til salg av bolig. I dennes paragraf § 2-2 står det: “Når kjøparen overtek bruken av eigedomen, skal romma vere rydda og reingjorte. Eigedomen skal også elles vere rydda.” Ordlyden er unektelig vag og åpner tilsynelatende for en viss tolkning. Det er imidlertid ikke å anbefale at du tolker denne for fleksibelt; du bør heller være på den trygge siden og utføre en upåklagelig flyttevask. Tolkningen bestemmes nemlig av kjøper, ikke hos deg. Dette er vedkommende som bestemmer hvorvidt vasken er tilstrekkelig, og som kan velge å tilbakeholde betaling eller kreve erstatning dersom de ikke er fornøyd. Du har imidlertid rett til å forbedre vasken før de kan kreve penger tilbake.
Når det gjelder flyttevask i forbindelse med avslutning av leiekontrakt, er det husleieloven som setter føringen. Ifølge §10-2 skal “husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre”, med mindre noe annet er avtalt. Her skal du også utføre en upåklagelig flyttevask om du vil være sikker på å få tilbake hele depositumet ditt.
Når du undersøker og vurderer hvilken renholdsbedrift du skal benytte, er det lovpålagt å søke opp virksomheten i Arbeidstilsynets renholdsregister. Det er også ulovlig å kjøpe tjenester fra en bedrift som ikke er godkjent. Skulle du oppdage at de ikke er godkjent først etter du har hyrt en bedrift, kan du be dem søke om godkjenning. Du skal avslutte kontrakten din med dem dersom de ikke får godkjenningen eller nekter å søke.
Du kan også søke opp bedriften i Brønnøysundsregistrene. Her finner du informasjon som organisasjonsnummeret til bedriften og hvorvidt de er merverdiavgiftsregistrert. Dersom du ikke finner dem i registeret, er det et dårlig tegn.
I tillegg til dette burde du undersøke referanser og kundeopplevelser på nett. Du kan også be om skattekort fra bedriften, sjekke om renholderen får minstelønn (216,04 kroner for renholdere) samt etterse at renholderen som kommer for å vaske bærer et HMS-kort. Dette er pålagt, og kortet burde være lett synlig.
I listen under finner du en rask gjennomgang av noen av de mest kjente vaskebyråene i Trondheim som tilbyr flyttevask.
CityMaid: CityMaid er en annen renholdsbedrift som man finner i mange norske byer, inkludert Trondheim. De stiller også med garanti, og deres standard-flyttevask er omfattende. Den inkluderer blant annet innvendig vask av hvitevarer. De rydder også uteområde og terrasse ved forespørsel. De utfører en rekke andre vasketjenester i tillegg til flyttevask, som fast vaskehjelp, visningsvask, hyttevask, fasadevask, vindusvask og hovedrengjøring.
Nida Renhold: Nida Renhold tilbyr vasketjenester for både bedrifter og privatpersoner, og er tilgjengelig i Trondheim, Stjørdal og Malvik. De er fleksible og skreddersyr vasken, og vasker både ute og inne. I tillegg til å tilby flyttevask, tilbyr de også visningsvask, vaskehjelp, fasadevask og takrengjøring.
Renhold Trondheim: Stjern Renhold Service tilbyr flyttevask i Trondheim-området. De stiller med fornøydgaranti, og de er villig til å utføre flyttevask til alle tider av døgnet. De anbefaler at de får komme på gratis befaring for å kunne tilby best mulig pris. Stjern Renhold Service tilbyr også daglig renhold, hovedrengjøring, trappevask og vaskehjelp.
Trondheim Renholdsservice AS: Trondheim Renholdsservice AS stiller med flyttevask i og rundt Trondheim. De har en fornøydhetsgaranti som gjelder for kjøper så vel som selger, og hjelper også til med uteområdet ved forespørsel. I tillegg til flyttevask tilbyr de vasketjenester for privatpersoner som rundvask, vindusvask, visningsvask, vaskehjelp og fasadevask.
Husk at disse bedriftene ikke nødvendigvis vil være de rette for deg; dette er kun et lite utvalg av alle vaskebyråene i Trondheim. Det finnes anbudssider på nettet du kan benytte deg av for å få tilbud fra flere firmaer på en gang. Da behøver du ikke selv å sitte å gjøre research og ringe rundt. Om du registrerer dine behov hos oss i Vaskesmart, setter vi deg i kontakt med tilbydere i ditt nærmiljø, slik at du kan få best mulig tilbud til best mulig pris.
Selv om man skal være forsiktig med svart arbeid, betyr det ikke at man ikke kan betale privatpersoner for å utføre oppgaver i hjemmet. Det er ingenting i veien for å hyre inn en privatperson. Det er sant nok regelverk man må forholde seg til. Du burde passe på at personen ikke utfører samme typen arbeid for flere andre ettersom de da kan være at de da er å anse som en virksomhet.
Du kan betale vedkommende skattefritt opp til 6.000 kroner. Dersom det blir mer, må du betale forskuddsskatt direkte til skatteoppkrever. Dette gjør du ved å sende inn en A-melding, og du vil deretter få vite konto- og KID-nummer. Du kan for øvrig betale flere privatpersoner for å utføre arbeid i hjemmet, og grensen ligger da på 6.000 kroner per person per år. Skulle betalingen bli mer enn 60.000 kroner, er du nødt til å betale arbeidsgiveravgift.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten