Lurer du på hva prisen for renhold per kvadratmeter er? Vi forteller deg alt du trenger å vite om hvordan prisene på renhold beregnes, hvordan du finner ut hva en gitt type renhold vil koste deg, samt hvilke lover og regler du må følge. I tillegg kommer vi med gode tips om hvordan du kan sikre deg en gunstig pris om du kun behøver en engangsvask, for eksempel en flyttevask, eller hvordan vaskingen kan gjøres så enkel at du begynner å ta den selv, iallfall av og til! Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Kostnaden for renhold om man bestiller per kvadratmeter, ligger på mellom 400 og 500 kroner i timen eller mer, men denne prisen er helt avhengig av hvordan huset ditt ser ut og hvor mange timer det vil ta å vaske. Basert på et veldig generelt regnestykke kan vi si at en liten leilighet, for eksempel i Oslo, på mellom 40 og 60 kvadrat, vil ta cirka 2,5 timer å vaske. Om man beregner en timepris på 450 kroner, gir dette en kostnad på ca 25 kroner per kvadratmeter som skal vaskes, og en totalkostnad på litt over tusenlappen. Det finnes flere sider på nettet hvor du kan fylle inn antall kvadratmeter du vil ha vasket og postnummeret ditt, hvorpå du får et overslag over hvor mye det vil koste å vaske huset eller leiligheten din. Her er det imidlertid mange faktorer å ta med i beregningen, og du bør anta at sluttprisen kan bli høyere enn disse overslagene.
Det vanligste er å regne hvor mange timer det vil ta å vaske boligen din, altså er det heller ikke gitt at du vil få en eksakt pris ved å regne per kvadratmeter. Dersom du behøver et mer nøyaktig prisanslag, kan det være lurt å invitere et par vaskebyråer hjem til deg på befaring, så de kan se hvordan hjemmet ditt ser ut og hvor mye tid og innsats det vil kreve. Du vil med andre ord som regel ikke betale per kvadratmeter, men heller per time det tar å vaske.
Å komme hjem til et nyvasket hus er det mange som setter pris på. Renhold er, som mange andre tjenester, en praktisk tjeneste som kan settes bort til større eller mindre byråer og som vil frigjøre tid for deg i din hverdag. Om byrået er større eller mindre, trenger ikke nødvendigvis å ha noe å si for prisen du til slutt ender opp med. Det er som regel konkurransen i ditt område og størrelsen på huset som avgjør først hvor mange timer det tar å vaske det, deretter prisen. Når du bestiller vask av hjemmet ditt vil prisen beregnes ut fra antall kvadratmeter, men altså til slutt bestemmes av hvor mange timer det tar å gjennomføre selve rengjøringen. Om du har husdyr eller lignende vil også ha innvirkning på prisen, og det er derfor mange som velger å ha flere byråer hjemme hos seg på befaring for å få best mulig oversikt over hvilke priser de kan velge mellom. I tillegg kan du selvfølgelig bestille rengjøring av komfyr eller vindusvask i tillegg, og da vil prisen for dette avhenge av hvor lang tid det tar å rengjøre det.
Det første som er greit å vite om er at alle renholdsbedrifter skal være godkjent av Arbeidstilsynet for lovlig å kunne tilby renholdstjenestene sine. Dersom du velger å kjøpe eller leie inn renholdstjenester fra virksomheter som ikke er godkjente er dette ulovlig. Det betyr at det som kalles svart vask ikke er lov, og du kan faktisk bli straffet for å benytte deg av det. Det er viktig å huske at dette også gjelder bedrifter som ikke har ansatte, sånn som enkeltpersonforetak, og at det gjelder både for private hjem og bedrifter. Du kan sjekke i Arbeidstilsynets renholdsregister om virksomheten du vurderer å bruke, er godkjent.
Dersom bedriften du skal bruke ikke finnes i renholdsregisteret kan du kreve at de søker om godkjenning, eller avslutte kontrakten dersom de ikke ønsker å søke om det, eller ikke blir godkjent. Det er ikke din jobb som privatperson å sjekke om virksomheten du skal benytte deg av har lovlig lønns- og arbeidsvilkår, men dersom du skal bestille for en bedrift har du det. I tillegg til dette er det påbudt for alle renholdere å ha HMS-kort fra Arbeidstilsynet synlig på seg, når de kommer hjem til deg. Dette er for din egen sikkerhet, slik at du skal kunne identifisere de som kommer hjem til deg, hvem de jobber for, og om det er en godkjent bedrift.
Dersom du bestiller rengjøring til bedriften din, plikter du også å påse at leverandøren etterlever allmenngjøringsforskriften, også kalt påseplikt (dette gjelder ikke hvis det benyttes underleverandør), samt at de oppfyller informasjonsplikten. Informasjonsplikten handler om at du som kjøper tjenestene, har krav på å få skriftlig bekreftet at virksomhetens renholderne har de lønns- og arbeidsvilkår som følger av allmenngjøringsforskriften. Påseplikten, på den annen side, innebærer at du som kjøper av renholdstjenester skal kunne få innsikt i om de ansatte får de lovlig pålagte lønns- og arbeidsvilkårene som gjelder for renholdsbedrifter. Som regel vil man kunne undersøke disse tingene selv, uten hjelp fra advokat eller andre. I så måte er det verdt å merke seg at minstelønnen for renholdere på begynnernivå eller med et par års erfaring ligger på rundt 190 kroner timen, eller mer om de har høyere ansiennitet, noe som også gir en indikasjon på hvilke priser du bør forvente fra renholdsselskapene - og hvilke som er for lave.
Det er mange faktorer som har innvirkning på prisene. Som nevnt ovenfor kan det være vanskelig å få anslått en nøyaktig pris kun basert på antall kvadratmeter, noe man selvfølgelig gjerne kan ønske seg dersom man skal bestille en utvask eller en flyttevask. En av de viktigste faktorene er hvilke rom du ønsker å få rengjort. Dersom vaskehjelpen kommer hjem til deg og skal vaske hele huset ditt, vil det ta flere timer, og da vil prisene gå opp. Derfor er det lurt å tenke gjennom hvilke rom du faktisk behøver vask av, og hvilke som kan droppes. Kjøkken og bad er de to rommene som som regel tar lengst tid å vaske, men det er jo også som regel de rommene man ønsker mest hjelp med. Bad kan være vanskelige å vaske fordi det er mange små kriker og kroker der man må komme til, samtidig som disse ofte er et rom som krever flere forskjellige typer vaskemiddel og utstyr og tar desto lengre tid å vaske. Kjøkkenet er et rom som ofte krever litt ekstra innsats, og om du skal ha rengjøring av stekeovn og vifte i tillegg til vanlig vask av gulv og benker, vil tiden fort løpe og det vil koste deg mer.
Det kan være en god ide å være så behjelpelig som mulig før vaskehjelpen kommer til deg for å vaske. Med dette mener vi at det å flytte møbler ut fra veggene, rulle sammen tepper og generelt ta en rydderunde i huset vil gjøre at du kan spare inn litt tid for vaskehjelpen. Det er klart at om du bestiller en flyttevask så er alt dette gjort før renholderen kommer, men om du bestiller ukentlig eller månedlig vask så kan dette virke inn på prisen ganske kraftig. I tillegg kan det lønne seg å finne ut av om man virkelig behøver vask av badet hver uke, eller om dette er noe man kan bestille til kun en gang i måneden. Alt som må gjøres ekstra av vaskehjelpen, som å skifte sengetøy, vaske inni ovnen eller rydde bort leker, kommer til å koste deg ekstra basert på hvor lang tid det tar.
Noe av det beste du kan gjøre for å spare penger er å gjøre god research på forhånd for å finne det vaskebyrået som passer best for deg og dine behov. Dette kan inkludere å sondere internett for å finne de byråene som opererer i nærheten av deg, men det kan også inkludere å benytte deg av digitale tjenester på nett. Det finnes mange vaskebyråer som tilbyr en kvadratmeter-kalkulatorer på nettsiden sin for å kunne gi deg et omtrentlig overslag på prisen. Denne vil derimot ikke kunne være helt nøyaktig, av de grunnene som er nevnt ovenfor, men det vil kunne gi deg et godt overslag. Når du har innhentet de prisene du kan på nett kan du også bestille vaskebyråer hjem til deg på befaring for å få en mer nøyaktig pris. De fleste tilbyr dette gratis. Dersom du har spesielle behov som møbler eller andre ting som må behandles svært varsomt er dette også en god tid å fortelle om det på. På denne måten vet både du og byrået hva som trengs av vaskemidler og utstyr hjemme hos deg. Ofte er det også mulig å forhandle litt med rengjøringsbyråene. Dersom du får et bedre tilbud hos den ene eller den andre, kan du prøve å prute den andre ned dersom du virkelig ønsker dette byrået.
I tillegg til dette kan det være en del penger å spare på å selv kjøpe inn riktig vaskemiddel og sørge for at utstyret er klart når vaskehjelpen kommer. Det er mange vaskebyråer som tilbyr å bruke sine egne merker, og de er ofte litt dyrere enn de du selv kan få tak i på butikken. Siden vaskebyråer som regel tar betalt per time er det lurt å ha det så ryddig som mulig i hjemmet ditt før de kommer. På den måten behøver ikke vaskehjelpen å bruke tid på å rydde for deg, og du vil spare inn enda mer penger.
Til slutt er det lurt å finne ut av om rengjøringsbyrået tar betalt fra de kjører fra kontoret eller fra de ankommer hjemmet ditt. Her kan det fort være sprikende svar, og om de begynner å ta betalt helt fra de kjører fra kontoret vil dette naturligvis bli dyrere for deg.
Den aller beste måten å spare penger på renhold på, er jo selvfølgelig å gjøre det selv. Selv om det blir mer og mer vanlig med vaskehjelp, er dette også fortsatt det mest vanlige. Dersom du velger å gjøre det selv så er det greit å vite at det finnes ganske mange hjelpemidler som kan gjøre hele prosessen mye enklere enn man kanskje frykter før man setter i gang. Det er for eksempel ikke nødvendig med bøtte, klut og langkost lenger, det kan hende det holder med en mopp, noen sprayflasker og en klut. De aller fleste rengjøringsbyråer benytter seg også kun av ulike vaskemidler som kommer i sprayform, og det er ingen grunn til at ikke du skal kunne gjøre det samme.
I dag er for eksempel de aller fleste gulvmopper laget av mikrofiber som suger til seg støv og skitt. Dette er i seg selv revolusjonerende fra den gamle vaskekluten som ofte bare dytter støvet rundt. Når møkket fester seg på denne måten så betyr det at du ikke trenger å dra moppen over like mange ganger som en gulvklut, og du kan hente inn mye tid og krefter. I tillegg behøver man ikke sterke såper eller rengjøringsmidler, og de fleste nøyer seg med å kun bruke rent vann. Andre vrir den opp i såpevann for å få den gode lukten som såpen legger igjen. En tredje mulighet er å ha såpevann på en sprayflaske og spraye rett på gulvet, og deretter moppe vannet opp.
Renholdstjenester er noe som blir mer og mer vanlig i Norge. Mange benytter seg av tjenestene for å frigjøre tid til venner, barn eller hobbyer, mens andre har behov for det utifra et alders- eller sykdomsperspektiv. Om det er verdt det for deg er noe du er nødt til å finne ut av selv, men det er en god ide å sjekke opp mot både budsjett og reelt behov først. Kan det være at om du deler opp rommene og vasker badet den ene uka, soverommet den andre og kjøkkenet den tredje, så kanskje det blir mer overkommelig? Eller er det slik at du rett og slett ikke har tid til å vaske selv og er nødt til å benytte deg av en vaskehjelp?
De største fordelene er at du selv slipper å tenke på å vaske, du slipper å planlegge, og du slipper å stresse med å rekke å vaske før noen kommer på besøk eller helga kommer krypende. For mange er dette noe de stresser såpass mye med at det absolutt kan rettferdiggjøre å bruke noen tusen kroner på i måneden. For andre så kan det hende at de finner ut at det var kanskje ikke så tidkrevende eller strevsomt som de tenkte, og de bestemmer seg for å gjøre det selv. Uansett hva du velger så er det greit å ha fått med seg råd og tips om både hvordan man kan spare penger, eller hvordan man lettere kan vaske selv. Vi ønsker deg lykke til!
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 vaskefirma, helt gratis og uforpliktende.
Rengjøring på den smarte måten